Blog

Elastyczność poznawcza

Co to jest i po co nam ta umiejętność?

Jak ją ćwiczyć ?

Emocje – to ważna część naszego życia. Czujemy, interpretujemy, działamy. Często bez udziału świadomości, odruchowo, tu i teraz, automatycznie.

Kiedy czujemy daną emocję zdarza nam się, że wpadamy w pułapki myślenia. Wyciągamy pochopne wnioski, uważamy, że nasza pierwsza, automatyczna myśl na dany temat jest prawdą, choć nie do końca możemy to udowodnić. Zdarza nam się również myślenie katastroficzne, czarnowidztwo. Wtedy waśnie powinniśmy spojrzeć na daną sytuację z różnych punktów widzenia. To właśnie jest elastyczność poznawcza.

ELASTYCZNOŚĆ POZNAWCZA

  • nasz sposób myślenia o świecie wpływa na to, co czujemy,
  • większość sytuacji z naszego życia da się zinterpretować na więcej niż jeden sposób,
  • to, co czujemy – wywołuje myśli, (emocje wpływają na mój sposób myślenia),

Odpowiedz sobie na pytanie:

Kiedy wpadasz w pułapkę myślenia?

……………………………………………………………………………………………………………..

Jak odblokować myślenie, jak wyjść z pułapki i spojrzeć na temat z innej strony? Jak być elastycznym poznawczo?

Odpowiedz na pytania:

  1. Czy wiem, że na pewno x się wydarzy?
  2. Czy x jest prawdą?
  3. Jakie mam na to powody?
  4. Co jest przeciw?
  5. Jakie istnieją inne wyjaśnienia?
  6. W jakim stopniu, według mojego odczucia x jest prawdą?
  7. Jakie są realne szanse na to, że x jest prawdą?
  8. Z jakich emocji wynika ta myśl automatyczna?
  9. Gdyby x było prawdą jak byłbym w stanie sobie z tym poradzić?
  10. Gdyby x było prawdą jak mógłbym z tym żyć?

Celem nie jest odrzucenie i pozbycie się negatywnych myśli ale dopuszczenie istnienia wielu możliwych interpretacji.

Elastyczne myślenie o emocjach – inne ćwiczenie rozwijające tę umiejętność:

Pomyśl przez chwilę o różnych, trudnych emocjach w sposób elastyczny:

  • czasami lęk jest przydatny,
  • lęk może pomóc mi przystosować się do ważnych wydarzeń,
  • nie ma nic złego w tym, że czasami złoszczę się na….,
  • Smutek po przeżyciu straty jest ok, dzięki niemu mogę przeboleć stratę i żyć dalej.

Kiedy sformułujesz myśli alternatywne zacznij codziennie szukać dowodów potwierdzających Twoje nowe przekonanie. Warto, byś je zapisywał. Po co? Po to by nabrały mocy i żebyś mógł do niech wracać.

Zapraszam na sesje rozwojowe.

Anna Styrna

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *