Blog

Komunikacja doskonała

Czy istnieje komunikacja doskonała? Czy ktoś ją widział? Czy ktoś jej doświadczył? A może na początek wystarczy dobra komunikacja, by się lepiej żyło. Zapraszam do przeczytania kilku zdań na ten temat.

Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji pomiędzy jej uczestnikami. Nośnikami mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy , dźwięki, czy też sygnały elektryczne, czy fale radiowe.

Jaki jest cel tej komunikacji? Wymiana myśli, uczuć, postaw.

Na czym polega komunikacja doskonała? Dobre porozumiewanie się ludzi? Czy istnieją jakieś zasady? Nie ma jednego sposobu na efektywne komunikowanie się. Dla każdego odbiorcy i nadawcy będą to inne “klucze”. Jednak istnieje szereg wspólnych zasad, których przestrzeganie może w tym pomóc. Warto zastanowić się nad komunikacją interpersonalną, gdyż jak dobrze wiemy często jest przyczyną konfliktów, niejasności, niespełnionych oczekiwań, fochów, niezrozumienia i Bóg wie jeszcze czego.

Poniżej przedstawiam kilka zasad dobrej komunikacji. Zasady są mi znane z życia osobistego i zawodowego. Może któraś z zasad i Wam się przyda? A może macie podobne obserwacje?

  • Poznaj siebie – obserwuj siebie, miej czas na autorefleksję, analizę swoich zachowań, wyznawanych wartości, którymi się kierujesz, zbioru przekonań, które mocno w Tobie tkwią, emocji, które towarzyszą Twoim zachowaniom. Pytaj innych, co myślą o Tobie i poddawaj te dane weryfikacji, refleksji.
  • Zwracaj uwagę na swoje zachowanie – w pracy, domu, autobusie, jak się wypowiadasz, czy dotrzymujesz słowa, jak reagujesz na innych. To jak się zachowujesz o wiele więcej mówi o Tobie niż składane deklaracje.
  • Nie oceniaj – staraj się odróżnić zachowanie od człowieka. Czasem oceniamy innych zbyt szybko, pochopnie, na podstawie tego, co widzimy. Lepiej opisać zachowanie niż wydać krzywdzącą ocenę.
  • Umiej przyznać się do błędu – zaakceptuj w sobie prawo do popełniania błędów. Nikt z nas nie jest nieomylny. Uznanie racji rozmówcy nie jest Twoją słabością ale dowodem Twojej odwagi.
  • Podążaj w rozmowie za rozmówcą – skup się na tym, co słyszysz i widzisz podczas rozmowy a nie na tym, co chcesz powiedzieć i jakich słów chcesz użyć. Rozumienie wypowiedzi jest często wypaczone przez nadmierne podkreślanie jakiś jej fragmentów i skupianie się na sobie a nie na rozmówcy.
  • Pamiętaj o uczuciach innych osób – każdy z nas coś przeżywa, czuje, ma za sobą jakieś doświadczenia. Pamiętaj o tym podczas rozmowy. Często stan emocjonalny rozmówców decyduje o atmosferze rozmowy bardziej niż jego tematyka. Każdy z nas ma prawo do wyrażania swoich emocji i szacunku.
  • Szanuj każde otrzymane pytanie – nie ma głupich pytań! Pytanie świadczy o zainteresowaniu rozmówcy Twoją osobą. Doceń to zainteresowanie nawet, jeżeli jest dla Ciebie niewygodne.
  • Akceptuj różnicę zdań – odmienność opinii tylko nas ubogaca, ujawnia nowe możliwości sprawy, mobilizuje do wysiłku, by np. osiągnąć porozumienie.
  • Przyjmij punkt widzenia rozmówcy – to poszerza perspektywę rozumienia danego tematu. Jest odkrywcze i może wnieść wiele pozytywnych korzyści w interakcję pomiędzy osobami, które rozmawiają.
  • Mów “nie” asertywnie a nie agresywnie – masz prawo, by nie zgadzać się z opinią Twojego rozmówcy. Komunikat formułuj w sposób asertywny, a nie agresywny.
  • Unikaj udzielania rad – rady są potrzebne wtedy, gdy ktoś o nie prosi. Stwórz raczej atmosferę aprobaty i zrozumienia, daj szanse wygadać się rozmówcy i przestrzeń do znalezienia rozwiązania danego problemu bez potrzeby wymądrzania się, pouczania i radzenia.
  • Aktywne słuchanie to sztuka – ucz się jej. Śledź tok wypowiedzi, podążaj za wypowiedzią rozmówcy, mów o swoich odczuciach, spostrzeżeniach, okazuj zainteresowanie.
  • Obserwuj – ważna sprawą jest obserwowanie rozmówcy, gdyż mowa niewerbalna dużo wnosi podczas rozmowy.
  • Stwórz atmosferę otwartości podczas rozmowy – zadbaj o to, by podczas rozmowy panowała odpowiednia atmosfera wzajemnego zrozumienia i szacunku.
  • Mów jasno, rzeczowo – staraj się tak formułować swoją wypowiedź, by była jasna i zrozumiała dla odbiorcy. To odbiorca ma się czegoś dowiedzieć, nie poruszaj zbyt wielu tematów i kwestii, zadbaj o swój stan emocjonalny i kulturę wypowiedzi.
  • Szacunek dla rozmówcy – to podstawa komunikatu. Nie musimy się lubić, ale szanujmy się!

Jeżeli chcesz sprawiać wrażenie nastawionego pozytywnie do rozmówcy, chętnego do słuchania i komunikacji to patrz na twarz drugiej osoby, uśmiechaj się, potakuj, miej dłonie otwarte, lekko przybliż się do drugiej osoby, by nie tworzyć niepotrzebnego dystansu.

Jeżeli masz inne cele i chcesz być postrzegany jako wyniosły, arogancki i bezczelny – zastanów się czy to Ci służy i osobie, z którą rozmawiasz?

A na koniec BAJKA O KOMUNIKACJI

Pewnego poranka, tak jak często się zdarzało, kalif Harun al.-Rashid, zawołał znanego wróżbitę i opowiedział mu następujący sen:

– Śniło mi się, że zęby wypadały mi jeden po drugim i nie było ich już zupełnie w moich ustach.– Och, proszę pana, to bardzo niedobry znak. Wskazuje na to, że wszyscy z pana rodziny umrą przed panem i zostanie pan sam! – powiedział wróżbita. Kalif rozwścieczył się do tego stopnia, że nakazał wróżbicie, aby się już nigdy więcej u niego nie pokazywał. Opowiedział jednak swój sen innemu wróżbicie. Ten jednak powiedział mu:- Och, mój panie, to bardzo dobry sen. Mówi on o tym, że będziesz miał bardzo długie życie i przeżyjesz całą swoją rodzinę, będziesz też o wiele od nich zdrowszy!
Uradowany kalif odpowiedział mu:
– Cóż za piękny sen! – i za tak dobrą przepowiednię dał mu w nagrodę sto denarów. Dopiero potem zawołał swojego wezyra, nakazał mu odszukać pierwszego wróżbitę, i przeprosić go za to, że został wypędzony z zamku.

A tak naprawdę, to pierwszy powiedział mu to samo co i drugi, tyle tylko, że w inny sposób. Nawet najbardziej brutalną prawdę można powiedzieć w łagodny sposób. Grzeczność jest dowodem inteligencji serca.

Autor bajki: Bruno Ferrero

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *